این استاندارد راهنمایی هایی را برای طراحی و اجرای اثربخش، کارایی رسیدگی به شکایات برای همه نوع فعالیتهای تجاری و غیر تجاری، از جمله فعالیت های مرتبط به تجارت الکترونیکی را فراهم می آورد. منظور از تدوین این استاندارد تأمین منافع سازمان و مشتریان، شاکیان و دیگر طرف های ذینفع آن می باشد.
اطلاعات بدست آمده از طریق فرآیند رسیدگی به شکایت ها می تواند منجر به پیشرفت هایی در محصولات و فرآیند ها شود و جایی که به شکایت ها به درستی رسیدگی شود ، می تواند شهرت سازمان را صرفنظر از وسعت ، مکان و حوزه ی آن بهبود بخشد. در یک بازار جهانی ، ارزش یک استاندارد جهانی آشکارتر می شود، چرا که در رسیدگی اصولی به شکایت ها، اطمینان ایجاد می کند. یک فرآیند موثر و کارا رسیدگی به شکایت ها ، بازتاب نیازهای سازمان های عرضه کننده ی محصولات و افرادی است که دریافت کنندگان آن محصولات می باشند. رسیدگی به شکایت ها از طریق فرآیند همانطور که در این استاندارد بین المللی توضیح داده شده ، می تواند رضایت مشتری را افزایش دهد. تشویق بیشتری به ارائه بازخورد ، از جمله شکایت ها ، به شرط ناراضی بودن مشتری ، می تواند فرصت هایی را برای حفظ یا تقویت وفاداری مشتری ایجاد کرده و قابلیت رقابت داخلی و بین المللی را بهبود بخشد.
الف – شناخت :
1- شناخت وضع موجود آن واحد بر اساس این استاندارد مشتمل بر فرآیند ارتباط با مشتری، ساختار سازمانی، مراجعه کنندگان، مصرف کنندگان، استفاده کننده نهایی، مشتریان داخلی و خارجی و طرفهای ذینفع و تهیه برنامه اجرایی و گام های اصلی کار.
ب – آموزش و طراحی سیستم :
2- آموزش استاندارد ISO10002 .
3- تشكيل و توجيه اعضاي كميته ISO 10002 ، تيم اجرايي و تعيين مسئوليتهاي ايشان.
4- همكاري و مشاركت مشاور با كارشناسان آن واحد در زمينه طراحي يا اصلاح سيستمهاي مورد نياز و مستندسازي فرآيندها و روشهاي اجرايي (Procedures) و دستورالعملهای کاری براي عناصر مشروحه زير :
5- تهيه نظام نامه فرآیند رسیدگی به شکایات.
6- تدوين خط مشي در خصوص مشتری مداری و رسیدگی به شکایات در شرکت.
7- تعيين مسئوليتها، اختيارات و ارتباطات كاري كاركنان مؤثر بر كارکنان درگیر در فرآیند رسیدگی به شکایات و نيز همكاري در تعيين و انتخاب نماينده مديريت در فرآیند رسیدگی به شکایات با مسئولیتهای شفاف و واضح.
ج – استقرار و ممیـزی :
8- استقرار سیستم توسط کارشناسان آن واحد و نظارت مشاور در این زمینه.
9- همکاری در برنامه ريزی و انجام یک نوبت مميزي داخلی فرآیند رسیدگی به شکایات و شناسایی مغایرتها و عدم انطباق های احتمالی.
10- حضور در مرحله مميزي نهايي (Final-Audit) و همكاري لازم در اين زمينه به منظور اخذ تائيديه گواهينامه.