استاندارد مذكور براي اولين بار در سال 1978 و تحت عنوان راهنماي شماره 25 سازمان ايزو (ISO Guide 25) منتشر گرديد و در سال 1982 طي همكاري سازمانهاي ISO و IEC، مورد تجديد نظر قرار گرفت، تا اينكه در سال 1999 در نتيجه تجربيات وسيع حاصل از اجراي ISO/IEC Guide 25 و استاندارد اروپايي EN45001، در قالب استاندارد بينالمللي ISO/IEC17025 منتشر گرديد. استاندارد مذكور در سال 2005 نيز مورد تجديد نظر قرار گرفته است.
بكارگيري روز افزون سيستمهاي مديريت منجر به اين امر شده است كه آزمايشگاههايي كه بخشي از يك سازمان بزرگتر ميباشند يا خدمات ديگري ارائه مينمايند، نسبت به استقرار يك سيستم مديريت همسو با سيستم مديريت كيفيتISO 9001 و همين طور الزامات فني مورد نياز آزمايشگاهها اقدام نمايند.
گروه كارشناسان ايران كيش به عنوان پيشگام در ارائه خدمات آموزشي و مشاورهاي در خصوص استاندارد ISO/IEC17025 ، فعاليتهاي خود را از سال 1378 و همزمان با انتشار پيشنويس اين استاندارد آغاز نموده است و با بهرهگيري از كارشناسان متخصص و مجرب خود آماده ارائه خدمات نوين و برتر جهت انطباق با الزامات استاندارد ISO/IEC17025 از طريق مراحل ذيل ميباشد:
گام اول:
ارائه گزارش فاصله (Gap Analysis) با استاندارد الگو از نظر تجهيزات و تكنولوژي، محيط كار و شرايط فيزيكي، روشهاي كار و متدهاي آزمون و نيروي انساني.
گام دوم:
- برگزاري دورههاي آموزشي شامل:
- - آ شنايي با مفاهيم و الزامات استاندارد به مدت 3 روز
- - تخمين عدم قطعيت اندازهگيري به مدت 2 روز
- - صحهگذاري روشهاي آزمون به مدت 3 روز
- طراحي مدل و ارائه روشهاي اجرايي مورد نياز
- آزمون و تاييد صلاحيت شركتكنندگان جهت استقرار سيستم در آزمايشگاه
گام سوم:
- بازنگري اصلاحات صورت پذيرفته، آموزش مميزي داخلي و انجام مميزي مستقل:
- - بازنگري اصلاحات صورت پذيرفته بر روي مستندات و روشهاي اجرايي توسط شركتكنندگان در دورههاي آموزشي
- - برگزاري دوره آموزشي 3 روزه مميزي داخلي و تاييد صلاحيت مميزان از طريق پژوهشكده
- - انجام مميزي مستقل پس از اعلام آمادگي كارفرما
گام چهارم:
همكاري با كارفرما جهت دريافت گواهينامه تاييد صلاحيت از موسسات معتبر اعتبار دهي.
- استقرار سيستم مديريت آزمايشگاهها براساس استاندارد ISO/IEC17025 ، تضمين كيفيت نتايج آزمون را ميسر ميسازد زيرا نتايج آزمون:
- - توسط پرسنلي گزارش ميگردند كه از صلاحيت فني و آموزشي لازم برخوردار ميباشند.
- - براساس روشهايي گزارش ميگردند كه از نظر فني متناسب با نيازمنديهاي مشتري بوده و به درستي صحهگذاري گرديدهاند.
- - توسط پرسنلي گزارش ميگردند كه عمليات سرويس، نگهداري و كاليبراسيون تجهيزات را به درستي و به هنگام استفاده از آنها انجام ميدهند.
- - مبتني بر عمليات كنترل كيفي داخلي و يا خارجي شامل مقايسات بين آزمايشگاهي و يا آزمونهاي كفايت تخصصي (Proficiency testing) ميباشد.
- - از اعتبار لازم ما بين آزمايشگاههاي همكار برخوردار ميباشند لذا تبادل اطلاعات فني و تجارب ما بين آزمايشگاههاي همكار نيز ميسر خواهد گرديد.
- - برخورداري آزمايشگاهها از يك سيستم مديريت، هماهنگي و انسجام روشهاي آزمون مورد استفاده و در نهايت ارائه خدمات آزمون و كاليبراسيون براي مشتريان درون سازماني و به ويژه مشتريان حقيقي وحقوقي برون سازماني منجر به افزايش ارزش افزوده سازمان خواهد گرديد.
براي تمام سازمانهايي كه آزمون يا كاليبراسيون انجام ميدهند.
براي آزمايشگاههاي شخص اول، دوم و ثالث.
براي آزمايشگاههايي كه آزمون و يا كاليبراسيون جزئي از فعاليتها بازرسي يا گواهي محصول است.
براي تمام آزمايشگاههاي اشاره شده با هر سايز، دامنه فعاليت و تعداد پرسنل.